Útmutató a középszintű közigazgatási ismeretek érettségi projektmunkájának elkészítéséhez

A középszintű érettségi vizsgák egyik különleges eleme a projektmunka, amely az önálló kutatási és szervezési képességeket helyezi előtérbe. Így van ez a középszintű közigazgatási ismeretek érettségi esetében is. A következőkben részletesen bemutatom, hogyan érdemes elkészíteni ezt a fontos feladatot.

A projektmunka témáját a vizsgázók a központilag meghatározott három témakör valamelyikéből választhatják ki. A témákat minden évben két időpontig hozzák nyilvánosságra: a tavaszi vizsgaidőszakra vonatkozóan előző év december 1-jéig, míg az őszi vizsgaidőszak témáit az adott év május 1-jéig teszik közzé. A megfelelő téma kiválasztása kulcsfontosságú, hiszen ez határozza meg a projektmunka teljes menetét és irányát.

A vizsgázók munkáját konzulens segíti, akinek szerepe a felkészülés során kiemelten fontos. Tanulói jogviszonnyal rendelkező diákok esetében a konzulens automatikusan az iskola szaktanára. Érettségi bizonyítvánnyal rendelkező vagy tanulói jogviszonnyal nem rendelkező vizsgázók azonban maguk választanak konzulenst. A konzulens feladata, hogy legalább három konzultáció alkalmával irányítsa a vizsgázót, segítsen a munkafolyamat szervezésében, és ellenőrizze a munkanaplót. A kész projektmunkát és a munkanaplót aláírásával és dátummal hitelesíti, valamint szöveges értékelést készít a munkafolyamatról.

Az elkészült projektmunkát legkésőbb az írásbeli vizsgaidőszak kezdetéig kell leadni a vizsgát szervező intézményben. A projekt innentől kezdve írásbeli vizsgadolgozatként kerül kezelésre. A munkához mellékelni kell egy részletes munkanaplót, amely bemutatja a vizsgázó munkájának minden lényeges elemét. Ebben a dokumentumban a diák röviden kifejti, mi motiválta a téma választásában, milyen problémák és kérdések merültek fel a folyamat során, milyen módszereket használt, illetve milyen személyes élményeket szerzett a munka közben. A munkanapló mellett a projekt előkészítése során keletkezett jegyzeteket, vázlatokat, nyers változatokat, meghívókat, fényképeket és egyéb dokumentumokat portfólióban kell összegyűjteni. Ez a portfólió a projektmunka mellékletét képezi.

A projektmunka több formátumban is elkészíthető. Az egyik lehetőség az írásos dolgozat, amely hagyományos házi dolgozatot, esszét, esettanulmányt vagy dokumentumelemzést jelenthet. Ilyen típusú projekt lehet például egy kérdőíves felmérés elemzése, egy szociológiai interjú írásos feldolgozása vagy egy cikksorozat az iskolaújságban. Az írásos dolgozat terjedelme mellékletek nélkül 10-12 oldal gépelt, illetve 12-15 oldal kézzel írt formában.

Egy másik megközelítés az audiovizuális produktumokra alapuló projekt. Ebbe a kategóriába tartozhatnak például iskolai rádióműsorok, interjúk, riportok, tematikus fotósorozatok vagy filmek. Az elvárt terjedelem az adott műfajtól függően változik: egy rádiós vagy televíziós műsornak legalább 3-5 percesnek kell lennie, egy fotósorozatnak pedig 10-15 képet kell tartalmaznia.

A harmadik típus a szervezésen alapuló projekt, amely egy közéleti diákrendezvény vagy iskolán kívüli akció szakmai előkészítését, lebonyolítását és értékelését foglalja magában. Az ilyen projektek megvalósítása legalább 30-35 órányi munkát igényel. A dokumentációhoz itt is szükség van egy 3-5 oldalas kísérő szövegre.

A projektmunka elkészítése során javasolt egy világos ütemterv követése. Az első lépés a téma kiválasztása és a célkitűzés vagy hipotézis megfogalmazása. Ezután következik a bibliográfia összeállítása és a munka részeinek megtervezése. A projektmunka készítése közben érdemes részfejezetekben haladni, majd a nyers változatot benyújtani bírálatra. A bírálat alapján végrehajtott javításokat követően kerül sor a végleges verzió leadására.

Az elkészült projekt értékelése két fő szempont szerint történik: a projektkészítés folyamata maximum 20 pontot ér, míg a tartalom további 80 pontot. A szóbeli vizsga részeként a vizsgázónak meg kell védenie projektjét, amelyért további 10 pont szerezhető. Az értékelés során külön figyelmet fordítanak az eredetiségre, így ha kiderül, hogy a projektmunka más személy szellemi tulajdona, az érettségi szabályzat szerint járnak el.

A projektmunka az érettségi egyedi eleme, amely lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy tudásukat és készségeiket gyakorlati módon mutassák be. A pontos tervezés és az alapos munka eredményeként a vizsgázók értékes tapasztalatokat szerezhetnek, és kiemelkedő eredményeket érhetnek el.

Ha az közigazgatási ismeretek érettségi tananyagában van szükséged segítsége, ajánlom középszintű közigazgatási ismeretek e-learning érettségi felkészítő tanfolyamomat.