Hogyan készítsünk állampolgári ismeretek érettségire projektmunkát?

Az állampolgári ismeretek érettségi projektmunka elkészítése során a vizsgázóknak lehetőségük van arra, hogy önálló kutatómunkával vagy szervezői tevékenységgel mélyebb tudást szerezzenek egy választott témában. A projektmunka nemcsak a tartalom szempontjából, hanem a készítés folyamatának megtervezésében, dokumentálásában és értékelésében is fontos szerepet játszik. Az alábbiakban részletesen bemutatom a projektmunka elkészítésének folyamatát és követelményeit.

A projektmunka kiválasztása és előkészítése

A projektmunka témáját a vizsgázó a központilag meghatározott három témakör egyikéből választhatja ki. A tavaszi vizsgaidőszakra vonatkozóan a témaköröket előző év december 1-jéig, az őszi vizsgaidőszakra pedig az adott év május 1-jéig hozzák nyilvánosságra. A konzultáció során a vizsgázót egy kijelölt tanár segíti, aki legalább három konzultáció alkalmával támogatja a projekt elkészítésében, és értékeli annak folyamatát. Az elkészült projektmunkát legkésőbb az írásbeli vizsgák kezdetéig kell leadni az iskolában.

A munkanapló és a portfólió szerepe

A projektmunka elkészítése során a vizsgázónak munkanaplót kell vezetnie, amelyben dokumentálja a feladatválasztás motivációit, a felmerült problémákat, a döntési helyzeteket és a személyes tapasztalatokat. Ez a munkanapló fontos része a projekt értékelésének, hiszen a konzultációk alapján a konzulens ezen keresztül követi nyomon a folyamatot. A jegyzeteket, vázlatokat és egyéb dokumentumokat a vizsgázó egy portfólióba rendezi, amely a kész munka mellékleteként szolgál.

A projektmunka típusai

Az állampolgári ismeretek érettségi projektmunka többféle formában készülhet el:

  • Írásos dolgozat típusú projekt: Ide tartozik a hagyományos esszé, esettanulmány, dokumentumelemzés, kérdőíves felmérés elemzése, interjúk vagy publicisztikai riport. Az ilyen típusú projektmunka terjedelme általában 10–12 oldal, mellékletek nélkül.
  • Filmes/videó típusú projekt: Olyan audiovizuális produktumokat tartalmaz, mint egy iskolai rádióműsor, televíziós riport vagy interjú, amely minimum 5–20 perces terjedelemben készül el. Ehhez egy 1–3 oldalas kísérőszöveg csatolása is szükséges.
  • Szervezésen alapuló projekt: Ide tartozik egy közéleti diákrendezvény megszervezése, például egy vitasorozat vagy egy környezetvédelmi akció. Az ilyen projektekben a vizsgázó által szervezésre és lebonyolításra fordított idő minimum 30–35 óra kell legyen.

 

A projektmunka elkészítésének ajánlott menete

A projektmunka elkészítése egy előre meghatározott folyamat mentén történik, amely biztosítja, hogy a diákok alaposan és rendszerezetten dolgozzák ki a választott témát. Az alábbiakban bemutatom a projektmunka elkészítésének ajánlott menetét.

  • 1. Téma kiválasztása és megbeszélés

Az első lépés, hogy a diák kiválaszt egy témát, amelyhez esetleg szükséges egy konzultáció a tanárral. Ez a beszélgetés segíthet a megfelelő téma megtalálásában, és a diákok jobban megérthetik, milyen szempontokat kell figyelembe venniük.

  • 2. Hipotézis vagy célkitűzés kialakítása

A téma kiválasztása után a diákok megfogalmazzák a projekt fő hipotézisét vagy célját. Ez egyértelmű irányt ad a további kutatásnak és a projekt egészének.

  • 3. Bibliográfia készítése

A diákok összeállítják a szükséges szakirodalom listáját, amely a kutatás alapját képezi. Fontos, hogy a kiválasztott források megbízhatóak és relevánsak legyenek a témával kapcsolatban.

  • 4. Terv elkészítése

A diák kidolgozza a projekt struktúráját, beleértve a részfeladatokat és az ütemtervet is. Ez segít a munkafolyamatok megtervezésében és a projekt ütemezésében.

  • 5. Részfejezetek készítése

A projektmunka részekre bontva készül el, így a diákok a terv alapján elkezdhetik a munkát. Az egyes fejezetek megírása biztosítja, hogy a kutatás folyamatosan haladjon.

  • 6. A nyers változat elkészítése és leadása

A teljes munka nyers változatát a diákoknak határidőre le kell adniuk, amely egy előzetes értékelés alapját képezi.

  • 7. Bírálat

A tanár vagy a konzulens értékeli a nyers változatot, és visszajelzést ad a diákoknak. Ez az értékelés fontos, mivel segít kijavítani az esetleges hibákat és finomítani a végső produktumot.

  • 8. Korrigálás

A diák a kapott bírálat alapján javításokat végez a munkán, és finomítja a projektet, hogy az megfeleljen a végső követelményeknek.

  • 9. Végleges produktum leadása

A projektmunka végső változatát a diák határidőre leadja. Ez az elkészült munka kerül végső értékelésre a szóbeli vizsga előtt.

 

Az értékelés folyamata

A projektmunka értékelése két szempont szerint történik: a projekt elkészítésének folyamata és annak tartalma. Az elkészítés folyamatáért maximum 30 pont jár, amelyet a konzulens értékel. A projekt tartalmának értékelése további 50 pontot érhet, attól függően, hogy milyen típusú munka készült el. Az írásos dolgozatok esetében a tartalmi követelmények teljesítése alapján adható a maximális pontszám, míg a filmes vagy szervezésen alapuló projektek esetében a vizsgázó audiovizuális munkája, illetve a rendezvény megszervezésének minősége is fontos szerepet játszik.

A projektmunka védése

A projektmunka leadását követően a vizsgázónak lehetősége van a munkáját szóbeli vizsgán megvédeni, amely további 20 pontot érhet. Ez a védés során a vizsgázó bemutatja a projekt célkitűzéseit, a készítés folyamatát és a személyes tapasztalatait.

Az állampolgári ismeretek érettségire szükséges tananyag elsajátítását az alábbi e-learning segíti:

Középszintű állampolgári ismeretek e-learning érettségi felkészítő tanfolyam:

https://tarsadalomerettsegi.hu/courses/emelt-szintu-kozigazgatasi-ismeretek-e-learning-erettsegi-felkeszito-tanfolyam-2-2/