Néhány nappal ezelőtt a Google bejelentette, hogy a Google Meet nevű, eredendően vállalatok számára kifejlesztett videókonferencia megoldását, amely eddig csak vállalati, oktatási, vagy nonprofit GSuite fiókkal volt igénybevehető, ingyenesen hozzáférhetővé teszi minden google fiókkal rendelkező személy számára, ezáltal egy új remek eszköz vált számtalan tanár és magántanár által ingyenesen hozzáférhetővé. Most, hogy a rendszer bárki számára elérhető, ideje áttekinteni, hogy miként is működik a rendszer, és milyen lehetőségeket kínál az oktatásban.
Ha a rövidített, egy oldalas cheat sheet érdekel, görgess a cikk aljára!
Megbeszélések
A Google Meet alapvetően nem egy chat megoldás, vagy hasonló, hanem egy videókonferencia rendszer. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy míg Skypeon, Messengeren, és egyéb elsődlegesen chatelésre szolgáló platformokon "felhívni" lehet egymást, ezzel szemben a Google Meeten, a Zoomhoz hasonlóan megbeszéléseket tudunk létrehozni, ezekhez tudnak a tagok csatlakozni. Alapvetően két olyan lehetőségünk van erre, ami kényelmesen elérhető mindenki számára.
Hozhatunk létre megbeszélést közvetlenül a Meet felületén, ezt a funkciót többnyire akkor célszerű használni, hogyha gyorsan, hirtelen szeretnénk csinálni egy új megbeszélést, és már át is dobjuk a linket a másiknak, belép, és kezdünk. Ha előre szeretnénk létrehozni a közeljövőben esedékes megbeszéléseket, mindenképp inkább a másik megoldás a javasolt.
Létrehozhatunk ugyanis megbeszéléseket közvetlenül a Google naptárból is! Egyszerűen csak hozzunk létre egy új eseményt bármelyik naptárunkba, majd az esemény részleteinél kattintsunk rá a nagy kék "Google Meet-videókonferencia hozzáadása" gombra az esemény részleteinél. (ha nem magánszemélyként hozzuk létre a megbeszélést, a gomb nem kék színű, de ugyanott lapul) Ezt követően adjuk meg hogy kiket szeretnénk meghívni a megbeszélésbe, mentsük el az eseményt. Ha szeretnénk, hogy a meghívottak értesüljenek is róla, akkor amikor megkérdezi a rendszer, hogy küldjön-e róla üzenetet, kattintsunk a küldés gombra.
A már meglévő beszélgetésekhez csatlakozni három féle módon lehet. Az egyik lehetőség, hogy ellátogatunk a Google Meet webhelyre, majd a beszélgetésazonosító használatával csatlakozunk. Lehetőség van azonban arra is, hogy linken keresztül csatlakozzunk (a linket elküldhetjük a diákjainknak emailben, Messengeren, stb. - ha küldtünk meghívót a naptárból, abban is szerepel a link!). Ha pedig a naptárból hoztuk létre az eseményt, a meghívott emberek számára megjelenik az esemény címe és időpontja a Google Meet kezdőlapján, erre kattintva is könnyedén csatlakozhatnak.
Lehetőségek a megbeszélésen belül
A megbeszélésbe való belépéskor egy egyszerű üdvözlőképernyőt látunk, amelyen lehetőségünk van a kamerát, vagy a mikrofont ki/be kapcsolni, még mielőtt belépnénk a megbeszélésbe, illetve beállítani ezeket, majd be is léphetünk. Belépés után a képernyőn alul megjelenik egy gombsor:
Bal oldalt látható a beszélgetés neve (ha van neki), erre kattintva láthatjuk a megbeszélés részleteit (innen könnyen kimásolhatjuk, vagy elküldhetjük a csatlakozáshoz kellő információkat ha valakit esetleg utólag szeretnénk behívni), illetve ha naptáresemény is tartozik hozzá, akkor annak a részletei és csatolmányai is láthatóak. Középen lehetőségünk van a mikrofon illetve a kamera ki-be kapcsolására, továbbá a megbeszélésből való kilépésre. Jobb oldalon a Prezentálás most gombra kattintva megoszthatjuk a képernyőnk tartalmát (akár az egész monitort, akár csak egy ablakot, vagy csak egy böngészőlapot - a pontos lehetőségek persze nagyban függenek attól, hogy milyen böngészőt használunk). Emellett legjobbrább a három pont alatt érhetjük el a speciálisabb funkciókat - hogy itt pontosan milyen lehetőségek érhetők el, az függ a fiókunk típusától is - például a kamerabeállításokat, vagy a képernyő elrendezésének módosítását (ezzel állíthatjuk be, hogy a többi diák/tanár milyen elrendezésben jelenjen meg a képernyőnkön).
A további vezérlőket a képernyő jobb felső sarkában találjuk, itt lehetőségünk van megnézni a részt vevő tagok listáját, illetve kinyithatunk egy csevegő ablakot, ahol szöveges üzeneteket lehet küldeni a megbeszélés tagjainak - hasznos lehet linkek átdobálására! A tagok listáján lehetőségünk van meghívni másokat, vagy az ember neve melletti lenyílra kattintva arra is, hogy más tagokat lenémítsunk (a megbeszélés típusától függően erre vagy mindenki, vagy csak az oktató jogosult), a némítást feloldani azonban adatvédelmi okokból nem lehet, mindenki csak saját maga kapcsolhatja vissza a mikrofot. Ezen felül ugyanitt lehetőségünk van kitűzni valakinek a képét, ekkor ez nagyméretben jelenik meg, így mindent jól láthatunk rajta. Itt tudunk továbbá embereket eltávolítani is.
Tudtad? Mobilon könnyedén belenagyíhatnak a nézők a prezentációba, így a mobilos felhasználók is minden részletet kivehetnek.
Ezzel igazából a funkciókat nagyjából ki is végeztük. A konferenciákban való részvételre telefonról is lehetőség van, ehhez mindössze le kell töltenünk a Meet alkalmazást az okostelefonunkra, és már használhatjuk is!
Csomagok (?)
Mint azt fentebb leírtam, a Google Meet elérhetővé vált minden google fiókkal rendelkező felhasználó számára (kivéve persze azokat az intézményi fiókokat, ahol esetleg az adminisztrátor letiltotta). A funkcionalitás azonban alapvetően azért más a különféle fiókokban.
- Magán (...@gmail.com) fiókok esetén: a megbeszéléseinkbe csak azok csatlakozhatnak, akiknek van google fiókjuk (akár @gmail.com, akár intézményi), külsős vendégek nem. Szeptember után pedig a megbeszélések hossza 1 órára lesz limitálva.
- GSuite Basic, Business, Education, Nonprofit (intézményi fiókok nagyrésze): a megbeszélésekhez bárki csatlakozhat, Google fiókra nincs szükség. A szervezet adminisztrátora azonban korlátozhatja ezt, erről érdeklődjünk a rendszergazdánál. A beszélgetések létszáma limitált, de ez nem fog reális gondot okozni egy osztályos órák esetén.
- GSuite Enterprise, Enterprise for Education (néhány nagyobb intézmény fiókjai): a megbeszélések akár 250 főt is tartalmazhatnak, és lehetőség van ezek élőközvetítésére, illetve felvételére egy gombnyomással. A beszélgetésekbe persze itt is bárki csatlakozhat, Google fiókra itt sincs szükség.
Oké, oké, de hogyan használjuk?
Ha rendszeres órák tartására szeretnénk használni a rendszert, két lehetőségünk van. Vagy készítsünk egy megbeszélést, és azt használjuk minden alkalommal, vagy minden órának készítsünk új megbeszélést - én utóbbit javaslom, mert így a naptáreseményhez feltölthetünk csatolmányokat, linkeket, egyebeket, amik megjelennek a beszélgetés résztvevőinek, sőt, a meghívóban is, így megkönnyítve a gördülékeny közös munkát. Bár a Meet nem rendelkezik beépített táblával, a képernyőmegosztás segítségével könnyedén használhatjuk a Google Jamboardot, a Microsoft Whiteboardot, sőt, akár egyéb alkalmazásokban is dolgozhatunk, mint matek órán a Desmos Graphing Calculator, Desmos Geometry, zenei órákon Sybelius, Finale, vagy akár egy prezentációt is levetíthetünk. Sőt, kahoot!, vagy socrative játékokhoz is jó kíséret lehet. Ha a diákok észéről nagy a zaj, lenémíthatjuk őket, a kérdéseiket ekkor is gond nélkül feltehetik szöveges üzenetekben.
Magántanárként én ezt a platformot használom már hónapok óta minden online foglalkozásom lebonyolításához (GSuite Basic fiókkal), és itt is gyakran tapasztalom, hogy a könnyű képernyőmegosztás (amely telefonról is lehetséges!) egy remek lehetőség néhány egyéb webes alkalmazással kombinálva arra, hogy élvezetes, átlátható órákat tartsunk - ráadásul ha pl. Google Docsban dolgozunk, akár a tanítványokkal közösen is szerkeszhetjük az anyagunkat! (a linkeket könnyen átdobhatjuk a szöveges beszélgetésben) Nagy előny továbbá, hogy a kameraképünk és a képernyőnk egyszerre is látszódhat, így az sem gond, ha bizonyos dolgokat kamerán, másokat pedig a képernyőnkön mutatnánk be a diákoknak. Könnyen integrálható időpontfoglaló rendszerekbe is, és a diákoknak is könnyedség, hogy az aktuális linket mindig metalálhatják az emailjeik közt.
A rendszert persze használhatjuk számonkérések lebonyolítására is, akár szóbelikhez, akár írásbelik videófelügyeletéhez, használhatjuk tanárok közötti megbeszélésre, szülőkkel közös konzultációra, és szinte bármi egyébre. Intézményi fiókok esetén továbbá a Meet a tanterembe is integrálásra került, így lehetőség van a tantermekhez is Meet megbeszélés létrehozására, amihez a Tanterem felületéről is közvetlenül lehet csatlakozni. A lehetőségek tárháza tehát mind tanárként, mind magántanárként, mind pedig diákként szinte végtelen!
Eszközök amiket jól használhatunk a Meet-tel
- Google Jamboard: virtuális tábla, amelyre írhatunk, rajzolhatunk, sőt, egyszerre akár többen is!
- Desmos Grafikus Számológép: egy függvényeket, egyenleteket ábrázoló webalkamazás, amellyel interaktív grafikonokat is könnyedén készíthetünk
- Desmos Geometry: egy webapp, amivel geometriai ábrákat készíthetünk
- Flat: online kottaszerkesztő eszköz, mely részben ingyenes, és nem igényel telepítést (persze a Musescore, a Sybelius és a Finale is kiválóan alkalmazható)
- Kahoot!: online quizek, valósidőben - kérdés a tanári gépen (=>képernyőmegosztás)
- Socrative: online quizek, akár valósidőben, akár a diák által léptetve - használható remekül akár egyéni, vagy csapatversenyek lebonyolítására, tesztekhez, feleltetéshez, bármihez
- Google Slides, Sheets, Docs: a google prezentációszerkesztője, táblázatkezelője, szövegszerkesztője, melyek kiválóak anyagok közös szerkesztésére (interaktív prezentációkhoz kérdésekkel, szavazásokkal, használhatjuk a Slides-hoz a PearDeck bővítményt)
- Ezen felül persze bármi olyan dolog, ami képernyőmegosztással kényelmesen használható, érdekes része lehet egy Meetes órának!
Tudtad? Könnyedén létrehozhatsz új dokumentumot, táblázatot, prezentációt, vagy űrlapot, ha a böngésződ címsorába beíod, hogy docs.new, sheets.new, slides.new, vagy forms.new .
Összefoglaló
A Meet tehát egy kiváló videókonferenciarendszer, egyszerű, letisztult felülettel. Előnye sok más rendszerrel szemben, hogy gépen böngészőből, bővítmények telepítése nélkül használhatjuk, így a diákok részéről nem igényel semmilyen plusz szoftvert, sem plusz munkát - csak kattintanak, és már be is léptek. Bizonyos speciálisabb funkciókat, amiket a Zoom tud, nem tartalmaz, azonban alapvetően rendelkezik minden olyan funkcióval amire a legtöbb órán szükség lehet, ráadásul a felülete egyszerű, könnyen megtanulható, és jól integrálódik az egyéb Google szolgáltatásokba, mint a naptár, vagy a tanterem. Ráadásul a kialakult helyzet okán szeptemberig az ingyenes verzión sincs időlimit, az intézmények pedig ugyaneddig mind igénybe vehetik az Enterprise verzió minden funkcióját, ezáltal még könnyebbé téve ezt a nehéz helyzetet.
Vigyázzunk egymásra! Maradjunk otthon, tanuljunk online, tanítsunk online!
Cheat Sheet
Szeretnél egy apró lapon látni mindent, amit a Meet-ről tudnod kell? Íme egy egy oldalas cheatsheet, amin szinte minden rajta van! Klikk a letöltéshez!
Kérdésed van? A kommentek közt bátran felteheted!