Tanárként, a tarsadalomerettsegi.hu alapítójaként és az ott elérhető e-learning tanfolyamok kidolgozójaként mindig az volt a célom, hogy diákjaim ne csupán a kötelező minimumot sajátítsák el, hanem valódi, rendszerszintű történelmi tudással gazdagodjanak. Ennek érdekében az Oktatási Hivatal által meghatározott, a kerettantervben szereplőkön felül is számon kérhető lexikai elemeket teljes körűen beépítettem az extra e-learning csomagjaimba, és minden olyan ismeretet átadok, amely a történelmi összefüggések megértéséhez – és nem csupán a tények bemagolásához – szükséges.
Az idei történelem érettségi feladatsorai pedig épp azt bizonyították be, hogy ez a megközelítés nemcsak hasznos, hanem nélkülözhetetlen.
Az idei érettségi vizsga körül sok vita alakult ki – teljes joggal. Mind közép-, mind emelt szinten olyan feladatokkal találkoztak a diákok, amelyek túlmutattak a hivatalos követelményeken.
Vitás kérdések, amelyek sokakat megleptek – de nem az én diákjaimat
Több ponton is jogos kifogások merültek fel:
- Az emelt szintű érettségin a feladatok között szerepelt például a girondisták fogalma. Ez azonban sem a kerettantervben, sem a hivatalos lexikai lista szerint nem elvárt tudás.
- Ugyanitt a dualizmus kori társadalmi rétegekre is rákérdeztek – szintén egy olyan témára, amely sem közép-, sem emelt szinten nem szerepel a követelmények között.
- A középszintű érettségin pedig a diákoknak a Pearl Harbor-i támadás és Hollandia, Belgium német megszállása kapcsán kellett olyan következtetéseket levonniuk, amelyekhez emelt szintű történelmi háttértudás szükséges.
Sok tanár és diák teljesen jogosan érezhette úgy: ezek a feladatok nem álltak összhangban a hivatalos vizsgakövetelményekkel. És ez bizony pontveszteséghez, igazságtalanságérzethez vezetett.
Aki a tarsadalomerettsegi.hu e-learning tanfolyamain készült, felkészülten ült be a vizsgára
Én azonban tanárként mindig is hittem abban, hogy az érettségire nem csupán a kötelezően előírt fogalmak listáját kell megtanítani. Hanem egy olyan tudásrendszert kell adni a diákok kezébe, amely segít átlátni az összefüggéseket, értelmezni a forrásokat, és felismerni a történelmi folyamatokat.
Ezért építettem fel a tarsadalomerettsegi.hu közép- és emelt szintű extra történelem e-learning tanfolyamait úgy, hogy ne csak a minimumra készítsenek fel, hanem azokra a kérdésekre is választ adjanak, amelyek – bár vitathatóan – de mégis megjelenhetnek a vizsgán.
Az idei érettségi feladatsorok pontosan azt erősítették meg, amiért ezt az átfogóbb, szélesebb tudást adó rendszert kidolgoztam:
- Az én e-learning tananyagaimban szó esik a girondistákról, azok történelmi szerepéről és jelentőségéről.
- A Horthy-korszakkal összehasonlítva bemutatom a dualizmus kori társadalmi struktúrát is, hogy a diákok megértsék, hogyan éltek és milyen társadalmi struktúrák működtek az adott korszakban.
- És természetesen beszélek Pearl Harbor történelmi jelentőségéről, valamint Hollandia és Belgium megszállásáról is.
Akik tehát az én tanfolyamaimon készültek, nem értek meglepetésként ezekhez a kérdésekhez – tudták a választ, és magabiztosan oldották meg a feladatokat.
Több, mint érettségire készítés – biztonságot és rendszerezett tudást adok
Az érettségi minden évben tartogat meglepetéseket. Éppen ezért nem elég csak azt tudni, amit minimálisan előírnak – szükség van egy olyan szélesebb látókörű felkészítésre, amely bármilyen feladattal szemben magabiztossá teszi a diákokat.
A tarsadalomerettsegi.hu éppen ezt nyújtja: egy logikus, összefüggéseket feltáró, gyakorlati példákon alapuló felkészülést, amely segít megérteni a történelem komplex világát – és nem utolsó sorban pontokat szerezni olyan kérdésekre is, amelyeket más forrásokból esetleg nem ismerhettek volna meg a diákok.
Ez az idei érettségi is bebizonyította: aki velem készült, előnyből indult.
Ha jövőre Te is szeretnél biztosra menni a történelem érettségin, csatlakozz hozzám a tarsadalomerettsegi.hu e-learning tanfolyamain! Együtt elérjük a célodat – akár közép-, akár emelt szinten.